Grunnleggende regneregler: Regning med negative tall

Teori Teori: Multiplikasjon med negative tall

Velg deg en tallverdi med det grønne punktet. Multipliser tallet med et annet ved å trekke i glideren.
GeoGebra-felt som viser en tallinje. På tallinjen starter vi på 0. Startpunktet bestemmer hvor store hopp vi tar, mens glideren bestemmer hvor mange hopp vi tar. Der siste hopp stopper er produktet av de to faktorene. Vi ser også hvilken retning vi hopper henger sammen med om faktorene er positive eller negative.
GeoGebra

Bruk figuren til å finne svaret på regnestykkene:

a) #3\cdot 2# og #3\cdot (-2)#

c) #-3\cdot 2# og #-3\cdot (-2)#

Klikk på «Forklaring» for løsning.

a) Vi flytter punktet til #3# og justerer glideren til og finner at

#3\cdot 2=6\quad# og #\quad 3\cdot (-2)=-6\quad#

b) Nå plasserer vi punktet i #-3# og finner at

#\quad -3\cdot 2=-6\quad# #\quad -3\cdot (-2)=6#

Når #3# multipliseres med #2# kan vi forestille oss at vi gjennomfører et #3#-er hopp #2# ganger i samme retning, til vi lander på #6#. Når vi multipliserer med #-2#, tar man fortsatt to hopp, men i motsatt retning!

Dette gjelder faktisk også når vi velger #-3#. Multipliserer vi med #2#, hopper vi bare to hopp videre i negativ retning. Men om vi multipliserer med #-2# går vi motsatt vei, i dette tilfellet i positiv retning.

Dette minner om huskeregelen fra forrige seksjon, men noe justert.

#\begin{align*}
+\cdot + &=+&& \text{Pluss } \textbf{ganger} \text{ pluss blir pluss} \\[1.0ex]
+\cdot - &=- && \text{Pluss } \textbf{ganger} \text{ minus blir minus} \\[1.0ex]
-\cdot + &=- && \text{Minus } \textbf{ganger} \text{ pluss blir minus} \\[1.0ex]
-\cdot - &=+ && \text{Minus } \textbf{ganger} \text{ minus blir pluss} \\[1.0ex]
\end{align*}#

Vær oppmerksom på at dette bare en huskeregel. Man skriver aldri regnetegn på denne måten i regnestykker.

Vi prøver ut resultatene våre på noen eksempler:

Beløpet på sparekontoen din endrer seg med #-300\,\text{kr}# hver eneste måned de neste månedene.

Hvor mye har beløpet endret seg på #7# måneder?

Da har beløpet endret seg med #-300\cdot 7=\dunderline{-2100\,\text{kroner}}#.
Nytt eksempel

Legg merke til at en endring kan være positiv eller negativ. Og da forstår vi det slik at en negativ endring i dette tilfellet betyr at beløpet blir mindre for hver måned. Tilsvarende vil en positiv endring bety at det blir mer på kontoen.

En aprildag slår været om. Temperaturen var #8^{\, \circ}\text{C}# klokken 10 på formiddagen, og så endret den seg med #-4^{\, \circ}\text{C}# hver time de neste #5\,\text{timene}#.

Gradestokk som endrer temperaturen når vi drar i glideren. Gradestokken viser negativ temperatur når den er mindre enn 0 og positiv temperatur når den er større enn 0.
GeoGebra

Kryss av for alle utsagnene som er sanne.


Alternativ 3 og 5 i dette eksemplet sa egentlig akkurat det samme. Rekkefølgen på tallene du multipliserer med hverandre har nemlig ingenting å si for resultatet. Men husk på parentesen rundt det negative tallet når det står inntil regnetegnet «#-#»

Cappelen Damm Kontakt: cda-matematikk@cappelendamm.no | Hva er Student? | Personvernerklæring | Rettigheter